HARI NI KITA BELAJAR MACAM MANA NAK BUAT Shifting adjustment (Peralihan pelarasan)
Sebelum anda menggagalkan dengan derailleur, mempertimbangkan potensi sumber-sumber lain masalah anda beralih miskin.
Jika
shifter belakang berfungsi dengan baik apabila menggunakan gelang
rantai yang besar tetapi bukan gelang rantai kecil, atau sebaliknya,
maka gantungan derailleur belakang mungkin perlu dibengkokkan.
Jika melangkau beralih apabila anda memohon tekanan, periksa bahawa rantaian dan kaset anda tidak dipakai.
Jika melangkau beralih setiap ketiga atau revolusi pedal keempat, menyemak chain link yang ketat.
Jika
peralihan melangkau apabila anda pergi di atas bonggol, dan anda
menunggang basikal penggantungan penuh, periksa bahawa perumahan kabel
anda adalah cukup lama. Ia boleh regangan sebagai penggantungan itu flexes, menyebabkan gear anjakan hantu pada masa itu.
Kotor, berkarat, kinked atau rosak kabel dan perumahan kabel juga akan membuat peralihan masalah. Indeks beralih sangat sensitif kepada geseran yang berlebihan di dalam kabel.
Setelah diperintah keluar sumber-sumber ini yang membimbangkan, ikut prosedur ini untuk menyesuaikan beralih anda.
Periksa dahulu julat derailleur gerakan.
Skru had tinggi dan rendah gear menentukan berapa jauh derailleur boleh beralih ke kiri dan kanan. Terlalu jauh ke kiri, dan rangkaian anda akan berakhir di jejari. Terlalu jauh ke kanan, dan ia berakhir sehingga pengisaran dunia keciciran anda.
Biasanya skru dilabel H dan L, tetapi jika tidak, tinggi biasanya di atas, rendah adalah di bahagian bawah. Saya pernah telah derailleur dilabel I dan J ... sehingga saya berpaling ke arah jam 90 darjah!
Akan
memeriksa julat gerakan yang paling kiri, meletakkan basikal ke dalam
rantaian hadapan terkecil cincin dan gear terendah belakang (terbesar
cog). Melihat dari belakang basikal, roda takal harus terus di bawahnya bergigi belakang terbesar.
Sekarang beralih kepada rantaian cincin depan terbesar, dan gear tertinggi belakang (terkecil cog). Melihat dari belakang, roda takal perlu beratur hanya sedikit ke kanan bergigi belakang terkecil.
Jika
rantai tidak menaiki motosikal pada ketika ini, hanya menolak
derailleur itu sebagai sejauh mana ia akan pergi dalam setiap arah untuk
melakukan pemeriksaan ini.
Jika
roda takal tidak beratur, gunakan skru had gear yang sesuai (H = tinggi
= tertinggi gear belakang = terkecil cog) untuk bergerak derailleur. Anda akan melihat roda takal bergerak apabila anda menghidupkan skru. Bagi
kedua-dua pelarasan, lawan bertukar biasanya biarkan langkah takal
lanjut; bergilir-gilir mengikut arah jam menghadkan pergerakannya.
Sekarang kita perlu menyesuaikan ketegangan kabel
Sebagai cek pertama, beralih kepada bergigi belakang terkecil. Ketegangan pada kabel seharusnya kecil pada ketika ini - hanya cukup untuk mengambil slack. Jika anda mempunyai masalah menyesuaikan pelbagai gerakan untuk gear tinggi, kabel yang terlalu ketat boleh menjadi masalah.
Semak bahawa kabel berjalan dengan betul melalui titik lampiran kabel. Kebanyakan
derailleurs mempunyai lekukan untuk kabel untuk mengikuti di bawahnya
bolt penetapan, dan sisihan sedikit dari laluan ini akan mengubah
ciri-ciri peralihan sistem.
Sekarang, semasa memegang basikal dari tanah, menjadikan pedal dan tolak tuil shifter melalui satu klik. Rantaian ini harus beralih kepada bergigi kedua terkecil dalam kurang daripada satu revolusi dan berjalan secara senyap-senyap.
Jika ia ragu-ragu, skru laras pelarasan lawan jam setengah giliran dan cuba lagi.
Jika ia beralih terlalu jauh, skru laras mengikut arah jam setengah giliran.
Ulangi melapis sehingga ia beralih dengan lancar.
Kini menguji ia keluar!
Kini beralih melalui semua gear, kedua-dua atas dan ke bawah. Beberapa
basikal penggantungan penuh bekerja berbeza dengan berat rider pada
mereka, jadi menaiki ujian, mengalihkan melalui semua gear lagi.
Derailleur depan mengikut prosedur asas yang sama. Periksa
skru had tinggi dan rendah, dan kemudian menggunakan pelaras setong
pada tuil shifter untuk memastikan rantai bergerak dari kecil untuk
cincin pertengahan lancar.Peralihan tips:
Jangan lebih-betul dengan pelaras laras. Berbuat
demikian boleh membuat kerja-kerja pindah, tetapi satu "klik" di luar,
jadi sama ada gear tertinggi atau terendah tidak boleh diakses.
Dari masa ke masa, kabel regangan. Pelarasan yang paling biasa adalah untuk menghidupkan penyelaras setong lawan satu pusingan suku mengambil slack ini.
Derailleurs belakang Rise pesat bekerja hampir cara yang bertentangan tepat untuk huraian di atas. Bermula di bergigi terbesar belakang, di mana kabel berada di loosest yang. Kini
beralih ke gear seterusnya tetapi ikut arahan yang sama seperti di atas
- kabel masih perlu diketatkan jika ia ragu-ragu atau tidak beralih
cukup jauh.
Beberapa derailleurs akhir yang lebih tinggi (SRAM X0, Shimano XTR) tidak mempunyai pelaras setong pada derailleur itu. Walau
bagaimanapun, hampir semua setang dipasang shifters mempunyai pelaras,
jadi anda boleh membuat pelarasan anda pada akhir itu kabel jika perlu. Putarkan cara yang sama seperti yang anda lakukan pada derailleur.
Tidak
menggagalkan dengan penyelaras ketegangan B (skru yang menolak terhadap
penyangkut derailleur atau keciciran) - ia tidak mungkin bahawa ini
akan banyak membantu dalam apa-apa pelarasan, atau bahawa ia telah padam
pelarasan. Ia terutamanya direka untuk memastikan roda takal atas percuma bergigi belakang terbesar.
Apabila
anda menghidupkan penyelaras setong lawan, anda mengetatkan kabel
(baik, membuat perumahan yang lebih lama, yang mempunyai kesan yang
sama). Apabila anda menghidupkan mengikut arah jam, anda melonggarkan kabel.
No comments:
Post a Comment