Powered By Blogger

Tuesday, February 14, 2012

CARA Bagaimana untuk Laraskan Derailleur Belakang

START MAIN BASIKAL

UNTUK PERMULAAN AKU BELI BASIKAL BURUK JE..
ARI NI AKU BELAJAR NAK EXJUST (SETTING) GEAR BASIKAL (Derailleur) 
TAPI AKU PUNYE TU TAK NGAM TAK TAU LA CAM NE TU..
ADA SESIAPA YANG TERROR BOLEH LA BANTU..
AKU JUGA TENGAH MENCARI SET BELAKANG IAITU RIM COMPLETE NGAN HUB, KASET 9 GEAR, SHIFTER. KALAU ADA SESIAPA NAK JUAL MURAH2 BOLEH LA.
  

.        INI DIA CARA Bagaimana untuk Laraskan Derailleur Belakang yang aku translatekan pakai google translater


Terpakai kepada kebanyakan sistem derailleur 3-chainring. Laraskan Derailer hadapan anda
PENTING: Kacang dan bolt pada basikal anda sentiasa perlu diperketatkan spesifikasi pengilang.
Bagaimana untuk Laraskan Derailleur Belakang
Bagaimana untuk Sejajarkan Hanger Derailleur Belakang
  Cara Pasang Derailleur Belakang
    Bagaimana untuk Laraskan Derailleur Front

Melaraskan derailleur belakang anda boleh mengecewakan. Saya berharap bahawa tutorial ini akan membantu anda memahami bagaimana setiap komponen derailleur anda berfungsi, dan bagaimana untuk menetapkan dan menyesuaikan dengan betul. Setelah derailleur anda sudah ditetapkan dengan tepat, pelarasan paling masa depan boleh dilakukan dengan tangan. Biarkan itu bermula!
Peralatan yang diperlukan

Anda akan memerlukan kain buruk, pemutar skru Phillips, perengkuh allen 5mm, dan pelincir cahaya seperti Triflow atau Phil Kayu Tenacious minyak.
Derailleur Komponen belakang

Belakang Derailer

    Derailer, Tidak Derailleur! (Sheldon Brown)

Bagaimana ia berfungsi

Hampir semua derailleurs moden berfungsi cara asas yang sama. Mereka direka untuk bergerak (atau menggagalkan) rantai dari satu gegancu seterusnya. Pengguna atas takal (atau joki takal) bergerak rantaian dalam kedua-dua arah. Sebagai contoh, apabila anda mahu untuk mendaki bukit, anda beralih ke gear yang lebih rendah. Ini menarik kabel anjakan dan memaksa takal panduan untuk menukar gegancu yang lebih besar. Apabila anda mahu pergi lebih cepat, anda menyesuaikan shifter ke gear yang lebih tinggi. Ini anjakan siaran kabel ketegangan dan membolehkan spring derailleur untuk menarik takal panduan turun kembali ke gear yang lebih kecil. Setiap kali anda beralih gear, panjang perubahan rantaian. Takal ketegangan yang lebih rendah spring-dimuatkan untuk mengambil slack ini.
Had Skru

Terdapat 3 skru pelarasan - B-Skru (B-ketegangan pelarasan), H-Skru (berhenti had gear tinggi) dan L-Skru (had berhenti gear rendah). Pelarasan skru tersebut sentiasa perlu dibuat secara berperingkat pula 1/4.
Pelarasan B-Ketegangan

B-Skru mengawal sudut badan derailleur yang berhubung dengan gegancu-set. Beralih ke gegancu yang terbesar dan semak jarak antara takal pengguna dan gegancu besar. Jika takal panduan ini menggosok pada gegancu, ketatkan skru B mengikut arah jam untuk meningkatkan ketegangan dan bergerak takal jauh daripada gegancu. Jika terdapat jurang yang besar antara takal dan gegancu, longgarkan skru B sehingga takal menggosoknya gegancu, dan kemudian ketatkan sehingga ia hanya membersihkan.
Stop Had Gear tinggi

H-Had had skru gear tinggi berhenti menghalang takal panduan dari peralihan apa-apa lagi lepas gear tertinggi dan ke dalam gandar. Supaya mereka dapat menyesuaikan dengan baik mestilah tidak terdapat ketegangan pada kabel dalaman yang lebih rendah. Jika anda berasa ketegangan, longgarkan pelaras kabel sehingga tidak ada sesiapapun. Sekarang periksa dari belakang bagaimana rantai menunggang gegancu yang paling kecil. Jika ia kelihatan seperti mahu menunggang ke dalam gandar, mengetatkan H-skru ikut arah jam sehingga ia garisan sehingga. Jika ia kelihatan seperti ia menggosok pada gear seterusnya, longgarkan skru sehingga rantai baik berpusat pada gegancu. Sekarang-melaraskan semula ketegangan kabel sehingga derailleur yang beralih lancar turun ke gear seterusnya.
Stop Had Perkakas rendah

Skru L-Had menghalang takal panduan dari mengalihkan apa-apa lagi lepas gear terendah dan ke dalam jejari roda. Beralih ke gear yang paling rendah, melangkah di belakang motosikal dan daftar bagaimana rantaian tunggangan pada gegancu itu. Jika ia kelihatan seperti mahu menunggang ke dalam jejari, mengetatkan L-skru mengikut arah jam sehingga ia tertumpu pada gegancu. Jika ia kelihatan seperti ia mahu beralih turun, longgarkan skru sehingga ia garisan sehingga. Sebagai langkah berjaga-jaga tambahan, anda boleh menggunakan ibu jari perlahan-lahan tolak badan derailleur dan pastikan rantai tidak akan lari kepada jejari, kerana ini jelas boleh mempunyai kesan yang jahat di kedua-dua anda dan motosikal anda.
Pelarasan kabel

Penyelaras kabel ketegangan mentakrifkan sejauh atas atau ke bawah bergerak derailleur. Langkah kembali supaya anda boleh melihat rantai dan gegancu penjajaran, dan kemudian melalui gear dalam kedua-dua arah, mula-mula pindah dua dan turun satu, dan kemudian turun dua dan satu. Rantai harus melihat berpusat pada gegancu setiap. Jika ia menggosok pada gear yang lebih besar bermakna ada adalah ketegangan yang terlalu banyak pada kabel. Longgarkan ketegangan dengan memutarkannya ajuster yang arah jam. Jika ia mahu melompat ke gear yang lebih kecil, ia memerlukan lebih banyak ketegangan. Meningkatkan ketegangan dengan memutarkannya pelaras melawan arah jam.

Anda juga boleh menggunakan bunyi untuk memeriksa pelarasan. Sentiasa ada asas-tahap bunyi yang boleh didengar dalam gear setiap. Bunyi ini akan meningkat dengan cara yang sedikit berbeza bergantung kepada cara mana ketegangan daripada pelarasan. Jika terdapat ketegangan yang terlalu banyak, anda akan mendengar bunyi menggosok logam, tetapi jika ada ketegangan yang terlalu sedikit anda akan mendengar bunyi klik sebagai rantaian cuba untuk melompat ke gegancu yang lebih kecil. Terdapat biasanya pelaras kabel ketegangan pada tuil anjakan anda. Dengan amalan, anda akan dapat membuat penyesuaian ketegangan kabel kecil semasa anda menunggang.
Pelinciran

Sekarang bahawa derailleur yang dilaraskan, sentiasa memohon penurunan pelinciran kepada bahagian-bahagian yang bergerak banyak yang derailleur. Ini akan membantu mengelakkan haus dari kotoran dan karat, dan ia akan terus gear anda beralih dengan lancar. Kesat mana-mana minyak pelincir berlebihan dan mengambil basikal anda untuk naik ujian untuk memastikan semua peralatan yang bekerja dengan lancar.

Yang menyimpulkan tutorial kami pelarasan derailleur belakang ... selamat memcuba!

No comments:

Post a Comment